Miejskie Przedszkole nr 21 w Zielonej Górze

Dla rodzica - Edukacja


4. GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA W PRZEDSZKOLU

    Ekspresja plastyczna umożliwia dziecku wyrażanie przeżyć, których nie byłoby w stanie wyrazić słowami, stwarza warunki w stopniowym opanowaniu własnych myśli, wprowadzając jednocześnie w świat barw i kształtów. Na rozwój twórczości plastycznej dziecka wpływa otoczenie, dom, przedszkole, ale też stały kontakt z przyrodą. Są to różnorodne bodźce o charakterze poznawczym, gdy wypływa z wewnętrznej potrzeby, własnych spostrzeżeń, wyobrażeń i przeżyć emocjonalnych. Dziecko w swej twórczej ekspresji plastycznej spontanicznie dokonuje wyboru treści. Tematyka prac prowadzi od przeżyć w życiu codziennym, od rzeczywistości do świata fantazji. Wychowanie plastyczne kształtuje i rozwija wrażliwość na piękno kształtów i barw otaczającej rzeczywistości poznawalnej zmysłami (wzrok, dotyk) oraz kształci smak artystyczny przez poznanie dzieł sztuki plastycznej. Równocześnie wychowanie plastyczne pobudza i rozwija umiejętność swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu. Tym samym kształci aktywność myślową, pobudza wyobraźnię i wyzwala inicjatywę twórczą, kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia.
    Proces rysowania, malowania, konstruowania jest skomplikowanym aktem, w którym dziecko łącząc różne elementy swego doświadczenia stwarza nową, sensowną całość. W procesie dobierania, użycia w określony sposób i przekształcania tych elementów powstaje nie tylko obrazek – dziecko ujawnia jak myśli, czuje i widzi. Plastyka jest dla dziecka twórczą, dynamiczną aktywnością. Tworząc plastycznie, dziecko wypowiada po swojemu własne przeżycia i odczucia. Ta działalność plastyczno-konstrukcyjna stwarza szerokie pole do własnej ekspresji oraz samorealizacji możliwości twórczych.
Wychowanie przez sztukę sprawia, że człowiek będzie umiał żyć w sposób spontaniczny i twórczy, umożliwia osiągnięcie harmonii życia zmysłowego, uczuciowego i intelektualnego. Ekspresja daje zespolenie różnych elementów osobistego doświadczenia.
    Każde dziecko wypowiada w swej twórczości to, co samo przeżyło, własne doświadczenia i odczucia. Każde maluje inaczej, każde tworzy całość i zróżnicowanym charakterze i treści.

Propozycje technik plastycznych.
  1. Rysowanie na papierze ściernym.
    Rysowanie suchymi pastelami, papier ścierny musi być bardzo drobny.

  2. Rysowanie dwoma pisakami.
    Dwa pisaki złączyć ze sobą plastrem, rysuje się wtedy dwoma kolorami jednocześnie (powstaje „droga”, która raz się zwęża, a raz poszerza). Wewnątrz „drogi” można wrysowywać różne wzory.

  3. Malowanie kulką w pudełku.
    Do pudełka wkładamy kartkę. Kulkę zanurzamy w farbie, wkładamy do pudełka, które przechylamy w różne strony. Kulka znaczy ślad na kartce. Jeśli zmienimy farbę, powstanie mozaika różnokolorowych linii.

  4. Ukryty rysunek.
    Kartkę składamy na pół. W górnej części rysujemy świeczką obrazek, składamy kartkę i mocno dociskamy ręką obie połowy, aby rysunek odbił się na dole kartki (nie odciśnie się dokładnie i o to chodzi). Zamalowujemy dolną część kartki na niebiesko - wtedy osiągniemy efekt wody, w której odbija się obrazek z górnej części kartki (np. miasto).

  5. Kropla farby.
    Kapnąć farbą na kartkę. Kartkę przechylać pod różnymi kątami, aby farba się toczyła, przecinała pod różnymi kątami. Powstałe różnej wielkości pola zamalowujemy kolorami.

  6. Malowanie tekturką.
    Nałożyć grubo farbę na dole kartki. Kawałkiem tekturki przesuwamy farbę do góry – powstają smugi, pasy (np. las, zamek). Gdy przesuniemy tekturkę w poprzek, powstaną linie poziome.

  7. Kolorowe plamy.
    Kartkę pokrywamy kolorowymi plamami farby (sporo wody, aby za szybko nie wyschły). Zgniatamy mocno kawałek foliowego worka i przykrywamy kartkę. Dociskamy ręką, czekamy, aż wyschnie. Po zdjęciu worka, na kartce powstaje piękny wzór.

  8. Odbijanie gazy.
    Kawałek gazy zamoczyć w farbie z wodą. Położyć na kartce, posmarowanej rozwodnionym klejem biurowym. Jak wszystko wyschnie, na gazie przyklejamy dowolne elementy.

  9. Malowanie na gazie.
    Wykonać jak wyżej, tylko jak wszystko wyschnie, na gazie obrazek malujemy farbami.

  10. Obrazek z plasteliny.
    Z plasteliny uformować cienkie wałeczki, z nich wykonać np. kwiaty, słońce, wodę itp.

  11. Dziwne kapelusze.
    Wyciąć z gazety kobiecą twarz, przykleić na kartkę. Powycinać ze starych gazet różne elementy, np. owoce i tylko z nich utworzyć na głowie kapelusz (kapelusz można utworzyć z powycinanych ust, butów, samochodów).

  12. Prasowany obrazek.
    Położyć na kartce ścinki z kredek świecowych, przykryć drugą kartką. Wyprasować żelazkiem. Z powstałych, kolorowych plam można, poprzez dorysowanie dowolnych elementów, tworzyć obrazki.

  13. Folia i bibuła.
    Folię aluminiową posmarować rozwodnionym klejem biurowym. Przyklejać nieregularne, kolorowe kawałki cienkiej bibułki (mają na siebie nachodzić). Jak klej wyschnie, można płaszczyznę popryskać brokatem w aerozolu.

  14. Maski z balonów.
    Balon okleić bardzo dokładnie folią aluminiową (nawet 3 – 4 warstwy), następnie papierowa taśmą malarską. Jak wyschnie, przeciąć balon na pół. Otrzymujemy dwie maski, wycinamy usta, oczy. Zamalować.
wstecz


©2011-2013 Miejskie Przedszkole nr 21 w Zielonej Górze. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Liczba odwiedzin:    Liczniki na stonę